Tävling och kurs

Idag har det varit en agilitydag med stort A!

Det började med inofficiell tävling i Måttsund och tidig uppstigning. Eftersom vi hade "hemmaplan" så var det en hel del funktionärsjobb innan tävlingen startade. Bland annat fick jag agera speaker.. haha. Det var ju en upplevelse. Tur att det inte var så många åhörare till min Gällivariska...

Därefter startade jag och Sigge i 2 lopp: hopp 1 och agility 1.
Första loppet gick superbra tills det började gå som vanligt. D.v.s diskning! Men jag är rätt nöjd ändå eftersom vi hade ett fint flyt fram till näst sista hindret.
Andra loppet blev kaos och katastrof. Han virrade omkring i slalomen och jag tog en diskning och klev sedan av banan!

Vid lunchtid bar det iväg till Boden för kurs med Timo Vertanen. Han är lite av en "agilityguru" här uppe och har coachat en del framgångsrika ekipage. Vi körde några kombinationer och han gav individuella instruktioner. För vår del blev det många instruktioner där de flesta handlade om att ta ner farten och öka säkerheten i banan. Exempelvis:
- Träna på bakombyten och minimera framförbyten (för att ha en chans att hinna med)
- Få mig att dra ner på tempot och samtidigt sakta ner Sigge
- Ha en högre armföring för att få Sigge att hoppa högre över hindrena = inte riva.
- Träna på att skicka fram hunden själv i fler lägen ex ta många hopphinder på rad, skicka in på egen hand i tunnlar o.s.v.
- Ha som mål att jag som förare ska röra mig så lite som möjligt.

Egentligen är allt detta logiskt för en gammal bollspelare som jag. Jag ska helt enkelt låta "bollen" göra jobbet - d.v.s. Sigge ska jobba och jag ska styra.

Imorgon är det dag 2 på kursen och jag ska ta med mig ett block för att skriva ner ALLT som detta proffs förmedlar!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0